Ons bovenwijs


Jongeren worden vrijgelaten om zelfstandig hun kennis uit te breiden in elk gangbaar vak. Hoe er wordt ontdekt en ontwikkelt is voor elk kind of jongere anders, voor welke fase in de ontwikkeling ook. Daarom is een grote afwisseling aan leerrijke prikkels en ervaringen belangrijk voor ons ontwikkelingsysteem.


Het ene kind of jongere ontdekt door te doen en het andere kind of jongere ontdekt door te kijken en nog een ander kind of jongere ontdekt door te lezen en weer een ander door steeds te ervaren . Belangrijk is dat de juiste manier op het juiste moment voorhanden is. De bevoegd begeleider (docent) heeft een ondersteunende rol. Luisteren naar en observeren van het individuele kind of jongere en de groep is dus erg belangrijk. Daarnaast nodigen wij jongeren uit tot het maken van eigen keuzes, initiatief nemen, samenwerken, creativiteit ontwikkelen en zelfstandigheid opbouwen.


Dit alles door een (natuurlijke) leerrijke en ervaringsgerichte ruimte aan te bieden. Bevoegd begeleiders zijn spaceholder voor die ruimte.

Bij QKA leven we het leven. We bevinden ons midden in de maatschappij. We laten de jongeren onderdeel uitmaken van de maatschappij en laten zien dat de maatschappij een grote diversiteit is van mensen, verschillende ideeën en opvattingen. Dat maakt de wereld mooi en interessant.

 

Bij QKA vinden we een gezonde sociale en emotionele groei erg belangrijk. De mens is een sociaal wezen. Dat betekent dat we de jongeren vanuit een natuurlijk proces willen leren wat nodig is om te groeien en te ontwikkelen naar een gezond sociaal bestaan.  Daarom creëert QKA een veilige omgeving waarin in elk kind of jongere zich op zijn eigen manier mag en kan ontwikkelen.

Ons bovenwijs wordt op maat aangeboden. Er wordt gezorgd voor een leerrijke en uitdagende omgeving. De bevoegd begeleider observeert en springt in op de intrinsieke motivatie van het kind of jongere. Zo ontstaat er een natuurlijk leerproces vanuit het kind. 


Door middel van het leven te leven en daar extra uitdagingen aan toe te voegen wordt er een stimulerende omgeving gecreëerd waarin het kind alle ruimte, tijd en uitdaging krijgt om op eigen tempo te ontwikkelen.


Bij QKA worden er geen toetsen afgenomen.